Werkzaamheden aan een dijktrap. Een nieuw aangelegde dijkweg met steenasfalt en quattroblocks aan de zijkant.

In de vorige editie van de nieuwsbrief noemde mijn voorganger, Alex de Smet, het al; er is een tijd van komen en een tijd van gaan. We sluiten de zomer af, maar ik hoop dat we nog kunnen genieten van een mooie najaarszon. Want het stormseizoen is dan wel net gestart, de werkzaamheden liggen zeker niet stil.

In de zomerperiode zijn er vanwege de dijkversterking kabels en leidingen verlegd. In de Kanaalzone zijn de eerste dijktrappen aangelegd en met de inzet van elektrisch materieel zijn de eerste Quattroblocks geplaatst. De aannemerscombinatie Answest is ook volop aan het werk in de parkzone. In deze nieuwsbrief delen we het ontwerp van de parkzone met u.

Binnenkort vinden ook werkzaamheden plaats voor de aanpassing van de aansluiting Kanaalweg op de N289. Eind dit jaar ronden wij de werkzaamheden in de Kanaalzone af. Het gebied wordt weer toegankelijk en de dijk is dan weer toekomstbestendig. In de zomer is een oproep gedaan voor

deelname aan ons bewonersplatform. Het doel is het ophalen van ideeën en kritisch meekijken rondom actuele onderwerpen als bereikbaarheid en sociale veiligheid. In de volgende nieuwsbrief leest u de terugkoppeling van de eerste bijeenkomst. In deze nieuwsbrief gaan we alvast in gesprek met Kees Verburg, een actieve bewoner uit Hansweert en één van de deelnemers die zich heeft aangemeld voor het bewonersplatform. Ook is er in deze nieuwsbrief ruimte gemaakt om mijzelf uitgebreid aan u voor te stellen.

Ik wens u veel lees- en kijkplezier met deze nieuwe nieuwsbrief. Mocht u nog vragen, wensen en/of ideeën hebben, laat het ons weten via hansweert@scheldestromen.nl. Vanaf 10 oktober kunt u ook terecht in ons informatiecentrum, aan de Binnenhaven 25 te Hansweert. In dit informatiecentrum kunt u terecht voor informatie en het stellen van uw vragen over dijkversterking Hansweert.

Mijn collega’s en ik verwelkomen u graag!
Mike Dekker, omgevingsmanager
Dijkversterking Hansweert

Planning

Op dit moment zit het project in de realisatiefase. Het ontwerp is gereed en we zijn sinds januari 2023 voortvarend aan de slag gegaan. Bekijk hier de volledige planning.

2017 - 2018 initiatiefase

  • Opstart project
  • Inzichtelijk maken probleem

 Fase voltooid

2018-2019 verkenningsfase

  • Hoofdlijnen dijkversterking zijn bekend 
  • Bepalen van vijf maatwerklocaties 
  • Voorkeursalternatief vastgesteld

 Fase voltooid

2020 - najaar 2021 planuitwerkingsfase

  • Bepaling één voorkeursvariant per maatwerklocatie
  • Voorlopig ontwerp 
  • Voorbereiden en aanvragen vergunningen 
  • Definitief ontwerp
  • Onderzoek afronden
  • Ter Inzage 
  • Zienswijzen
  • Vaststellingen toestemmingen 
  • Goedkeuringsbesluit Projectplan Waterwet 

 Fase voltooid

Najaar 2021 - 2027 realisatiefase

2023

Start uitvoering dijkversterking kanaalzijde (Fase 1)

Vierde kwartaal
  • Afronden werkzaamheden kanaalzone (fase 1)
  • Aanleg watersysteem parkzone
  • Werkzaamheden sportvelden en inplanten van bomen
  • Werkzaamheden aansluiting N289
  • Afronden aanleg strekdammen inclusief dijkovergangen (2)
  • Afronden aanleg tijdelijke weg landelijk gebied ‘Weg langs de Zeedijk’ 
  • Inrichten depots landelijke gebied (fase 2)
  • Start bomen rooien landelijk gebied
  • Verwijderen bestaande bebouwingen (o.a. praathuis Schore)

2024 en 2025

Start uitvoering dijkversterking landelijk gebied (Fase 2).

2026

Start uitvoering werkzaamheden rondom slibdepot.

2027

Dijkversterking Hansweert gereed. 

Luchtfoto van de parkzone bij Hansweert.

Parkzone

De bestaande parkzone langs de dijk wordt vanwege de dijkversterking heringericht. De dijk komt dichter bij het dorp te liggen. Dat betekent dat de parkzone smaller wordt. Het verlies aan oppervlakte compenseren we door aan de kant van de sportvelden nieuwe voorzieningen te maken en in de gehele parkzone nieuwe, eigentijdse speelvoorzieningen te plaatsen. Hieronder lichten we in grote lijnen het ontwerp toe.

Sport&spel

Nabij de Nieuwstraat voegen we het huidige basketbalveld en pannaveld samen in een grote nieuwe ‘kooi’ voor panna én basketbal. Bij de Maasstraat komt een groot klauterobject (‘palenwoud’) met een valondergrond van boomschors, bedoeld voor kinderen van ± 4 - 10 jaar.

Ten westen van de Boomdijk krijgt de dijk een zogenaamde steunberm. Dit is een verhoogd liggend, vlak deel van het talud. Deze berm geeft de dijk de noodzakelijke stabiliteit. De nieuwe berm bestaat uit twee delen: een hoog en laag deel. Op het hoge deel komt de rijbaan, op het lage deel een wandelpad van schelpen.

Door het verwijderen van het opslaggebouw aan de Boomdijk en bosschages ontstaat er een doorkijk naar de parkzone. Ter hoogte van de vijver achter Pluimpot en bij het Mastgat komen speelplekken. Zeven nieuwe bomen staan tussen de speeltoestellen om schaduw te geven en boomschors dient als valondergrond.

Richting de sportvelden wordt een kunstgras sportveld (20x35m) aangelegd dat zowel door de voetbalclub als door de buurt gebruikt kan worden.

Water

De grote visvijver bij de sportvelden blijft, maar krijgt een iets andere vorm. Langs de vijver komen twee objecten: een kleine vissteiger wordt in de rietkraag gemaakt en we leggen nabij het pad een grote waterspeelplaats aan voor de kinderen.

Nieuw in de parkzone is de aanleg van een sloot. Deze sloot verbetert de waterafvoer vanaf het dorp en loopt richting de Boomdijk. Om de sloot over te kunnen steken worden betonnen duikerbruggen aangelegd met op één brug een bank.

Banken van meerpalen

Bij de speelvoorzieningen komen lange banken te staan die gemaakt zijn van oude meerpalen. Hier is voor gekozen om samenhang te krijgen met de banken die op de dijk komen te staan, materiaal te hergebruiken en het historische verleden van Hansweert te benadrukken. Langs het wandelpad van schelpen en bij de vijver komen ook meerpaalbanken te staan. Tot slot blijft het mogelijk om bestaande
ommetjes vanuit de wijk naar de zee te lopen. Bestaande dijktrappen worden allemaal vervangen door nieuwe en komen praktisch op dezelfde plaats te liggen.

Samengevat

Al met al maken we de nieuwe parkzone vanwege de dijkversterking langer en smaller dan de huidige parkzone. De breedte neemt iets af, maar er wordt ruimte teruggewonnen aan de zijde van het sportveld door hier nieuwe voorzieningen te maken. Het totaal aantal speelvoorzieningen blijft ongeveer gelijk en worden allemaal vernieuwd en aangepast. Op de projectwebsite leest u meer over het ontwerp en de inrichting van de Parkzone.

Kaart van het ontwerp van het westelijke deel van de parkzone bij Hansweert Kaart van het ontwerp van het oostelijke deel van de parkzone bij Hansweert Ontwerp gehele parkzone bij Hansweert.
Een man staat voor een plaat en vertelt.

Omgeving aan het woord

“Het bewonersplatform kan zeker een bijdrage leveren om zaken te verbeteren.”

- Hans Verburg

Omgeving aan het woord

In september starten waterschap Scheldestromen en aannemerscombinatie Answest met een bewonersplatform. Eén keer in de twee maanden gaan we met elkaar in gesprek over actuele onderwerpen als bereikbaarheid en sociale veiligheid. Kees Verburg, een betrokken bewoner van Hansweert, meldde zich aan voor het platform.

‘Al heel mijn leven ben ik woonachtig in Hansweert,’ vertelt Kees. ‘Tot halverwege vorig jaar ben ik politiek actief geweest, de vorige raadsperiode ook als wethouder. In die rol heb ik de gesprekken met het waterschap voor de dijkversterking van dichtbij meegemaakt. Die betrokkenheid vanuit de politiek zit er nog steeds in. Ik heb me daarom ook aangemeld voor het bewonersplatform. Het dijkversterkingsproject beïnvloedt het leven in het dorp. Voor inwoners, het verenigingsleven en ondernemers. Ik denk
daar graag over mee.’

Noodzaak is duidelijk

‘Dat de dijkversterking noodzakelijk is, is voor iedereen die in Hansweert woont denk ik duidelijk. Iedereen weet hoe het is als je hier op de dijk staat met windkracht 9. Maar de manier waarop de dijkversterking wordt uitgevoerd en de hinder die daarbij komt kijken, dat is wel iets waar discussie over is.’

Hinder

Kees: ‘Het werk is nu vooral aan de oostelijke kant van Hansweert. Ik hoor hier en daar dat mensen de hekken op sommige plekken wat overdreven vinden. En ook de fietsroutes zijn niet altijd duidelijk. Sinds kort is dat een nieuwe taak voor de bewoners van Hansweert: fietsers de weg wijzen. Er lopen er nogal eens verdwaasd rond. In mijn ogen zijn sommige dingen op papier logisch en praktisch, maar werken ze in de praktijk niet. Dan moet je ook dingen anders durven te doen. Dat mis ik nu wel een beetje.’

Voortschrijdend inzicht

‘Bij een groot project als dit is het logisch dat niet altijd iedereen het met elkaar eens is,’ vervolgt Kees. ‘Natuurlijk weegt het belang van de één soms zwaarder dan de ander. Ik hoop dat er door het bewonersplatform voortschrijdend inzicht ontstaat. Bijvoorbeeld over de omleidingsroute over de Nieuwe Schoorse Weg voor fietsverkeer of de nieuwe rotonde op een kruising van de Boomdijk. Voor mij is het bewonersplatform dan ook geslaagd als de bijdrage van bewoners leidt tot verbetering van dit soort zaken.’

Gedragen

‘Op basis van wat ik hoor en zie, wordt het project nog steeds gedragen door de inwoners van Hansweert,’ sluit Kees af. ‘Natuurlijk zijn er hier en daar wat moeilijkheden en moeten we even door de zure appel heen bijten. Maar ik hoop dat als Hansweert terugkijkt, we dan ook zien dat we er iets moois voor hebben teruggekregen. De herinrichting van de parkzone en de nieuwe trap naar het strandje zijn in elk geval zaken waar vanuit het dorp veel positieve reacties op komen.’

Omgevingsmanager Mike Dekker
Omgevingsmanager Hansweert Mike Dekker.
Omgevingsmanager Mike Dekker met een collega bij Hansweert
Twee mannen met helmen en veiligheidshesjes kijken naar een graafmachine op de achtergrond.

Kennismaken met de nieuwe omgevingsmanager

Hoe kwam je bij het waterschap terecht? 
‘Ik kende het project eigenlijk al heel goed voordat ik vanuit het waterschap begon als omgevingsmanager. In de bouwteamfase was ik vanuit aannemerscombinatie Answest al betrokken bij het project. Vanaf maart 2020 werkte het waterschap samen met ingenieursbureau Witteveen + Bos en de aannemerscombinatie Answest aan het ontwerp van de dijkversterking Hansweert. Daardoor ben ik dus goed op de hoogte van alle onderdelen van het ontwerp.’

Wat doet een omgevingsmanager? 
‘Als omgevingsmanager ben ik het aanspreekpunt voor de omgeving, dus de bewoners van Hansweert en omstreken en voor alle andere belanghebbenden. Samen met het omgevingsteam proberen we de hinder zoveel mogelijk te beperken en houden we de omgeving en de andere geïnteresseerden op de hoogte van het project. Ook kunnen ze bij ons terecht voor vragen en bij klachten.’ 

Hoe en waarvoor kunnen mensen contact met jou opnemen?
‘Het waterschap informeert iedereen via de nieuwsbrief en de projectpagina scheldestromen.nl/hansweert. Verder kun je contact opnemen via ons e-mailadres over alles wat raakvlak heeft met het project. Answest gebruikt de BouwApp voor communicatie over de werkzaamheden en de te verwachten hinder. Ook via de BouwApp kun je contact opnemen. De meeste vragen komen eerst bij de aannemer binnen. Zij zetten dat weer door naar ons als dat nodig is. En, begin oktober openen we het informatiecentrum. Daar kunnen omwonenden straks terecht voor informatie. Het omgevingsteam is twee dagen per week aanwezig om vragen te beantwoorden. Het informatiecentrum brengt het project wat dichterbij voor de omgeving.’

Wat zijn de hoogtepunten en uitdagingen voor de komende tijd?
‘Naar verwachting en volgens planning ronden we eind dit jaar de werkzaamheden aan de Kanaalzone af. We gaan dan verder met fase 2, de werkzaamheden langs het dorp en het landelijk gebied. De oplevering van de Kanaalzone is voor het project een mijlpaal. Dan kunnen we weer een mooi en toekomstbestendig stukje dijk teruggeven aan de omgeving. Ook de parkzone gaat de komende tijd op de schop. Dat is straks een verbetering voor het dorp. De complexiteit en de grote hoeveelheid werk is wel een van de grootste uitdagingen voor de komende tijd.’

Wat maakt werken voor het project voor jou bijzonder?
‘Op dit moment is de dijkversterking bij Hansweert het grootste dijkversterkingsproject in Zeeland. Ik vind het bijzonder om daaraan mee te werken. Verder wil ik ook bewustwording creëren, zeker onder de nieuwe generatie, voor het feit dat het heel bijzonder is hoe we in Nederland leven met het water. Zonder al het werk wat we verrichten zou dat niet mogelijk zijn. Dijkversterkingen zijn daar een belangrijk onderdeel van.’

Waar kunnen we je vinden als je niet aan het werk bent?
‘Ook in mijn vrije tijd ben ik bezig met wind en water want ik kitesurf. Als het stormt, kun je mij dus op het strand vinden. Maar dan ben ik tegelijkertijd ook heel blij dat onze dijken ons zo goed beschermen.’

De dijkversterking bij Hansweert wordt voor het grootste deel gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma en door waterschap Scheldestromen. Dit is een programma waarin het Rijk en de waterschappen intensief samenwerken om Nederland te beveiligen tegen overstromingen. Het Hoogwaterbeschermingsprogramma is onderdeel van het Deltaprogramma Waterveiligheid. Hierin wordt in Nederland tot 2050, volgens de huidige inzichten, meer dan 1.500 kilometer primaire dijken versterkt, zodat ze weer voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen.

Vragen?

Heeft u vragen over het project dijkversterking Hansweert in het algemeen of naar aanleiding van deze nieuwsbrief? Stuur dan een e-mail naar: hansweert@scheldestromen.nl. We doen ons best om uw vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Colofon

 Eindredactie: waterschap Scheldestromen

 Vormgeving en fotografie: waterschap Scheldestromen en 10uur

 Website: scheldestromen.nl/hansweert

 E-mail: hansweert@scheldestromen.nl 

 Telefoonnummer: 088-2461000

September 2023