Zand en klei
De ophoging van de dijk is deels uitgevoerd in zand en vervolgens afgedekt met klei. De gebruikte klei is afkomstig uit België, waar het uit een keramische kleigroeve wordt gewonnen op een diepte van ongeveer 10 meter. Deze klei is erg zwaar en vet. Dit zorgt ervoor dat dijk waterdicht is en sterk genoeg om heel te blijven als er golven op komen.

Dijkbekleding
De top van de dijk, de zogenaamde kruin, is langs het slibdepot ongeveer 2 meter verhoogd. Het gedeelte langs het Kanaal door Zuid-Beveland is ongeveer met 0,8 meter verhoogd. In de kanaalzone is niet elk deel van de dijk even kwetsbaar voor de invloeden van de Westerschelde. Zo wordt de dijk langs het Kanaal door Zuid-Beveland veel minder belast door golven en is een kleilaag op het bovenste deel van de dijk voldoende. Langs het slibdepot richting het werfterrein is aan de gehele buitenzijde van de dijk, van de teen tot aan de kruin van de dijk, steenbekleding nodig. Bij extreme storm zou de golfhoogte hier namelijk zeer hoog kunnen worden, doordat deze niet beschut ligt zoals de dijk langs het kanaal. De aannemer heeft daarom op de kleilaag zogeheten Quattroblocks aangebracht. Waar er voorheen gebruik gemaakt werd van Basaltonzuilen; 6 tot 9-kantige betonnen elementen die het zeer harde natuursteen basalt nabootsen. Een Quattroblock is een innovatieve doorontwikkeling van de Basaltonzuil, waarbij 4 Basaltonzuilen met elkaar verbonden zijn tot één element. Dit zorgt voor extra stabiliteit. Ook is op de kruin een verharding aangebracht. Zo is de kleilaag extra goed beschermd tegen sterke golven. 

luchtfoto met 3 verschillende kranen die graafwerkzaamheden uitvoeren Foto met zicht op aanleg dijk en weg Hansweert De weg aan de binnenzijde van de dijk wordt voorzien van een asfalt laag Een kraanmachinist en medewerker in veiligheidskleding brengen betonzuilen aan op de dijk Luchtfoto dijkbekleding Hansweert
Luchtfoto aangepaste kruising N289-Kanaalweg uitgevoerd met nieuw zwart en rood asfalt

Nieuwe wegen

Oostelijke ontsluitingsroute
Vanaf de Westhavendijk is een nieuwe oostelijke ontsluitingsroute gemaakt. Deze route zorgt ervoor dat zwaar verkeer en lengtetransporten richting het oosten weg kunnen rijden. Zo is er minder transport beneden langs de dijk over de Schoorse Zeedijk. De oostelijke ontsluitingsroute bestaat uit een nieuwe dijkovergang bij het slibdepot, een nieuwe aansluiting op de rotonde Kaai-Kanaalweg en een aanpassing op het kruispunt op de N289. 

Een luchtfoto visual van de kanaalzone na de dijkversterking

Dijktrappen en wandelen

Lange Geer
De oude dijkopgang aan de Lange Geer kon door de hogere dijk niet meer behouden blijven en is daarom afgegraven. Dit zorgt voor een nieuwe open aanblik op het dorp, een betere aansluiting van de Scheldemond op de Veerweg en een mooi zicht op de restanten van de naastliggende oude sluis*. 

Rondje Amos
De oude trappen over de dijk zijn nieuw aangebracht op min of meer dezelfde locatie. Op de kruin van de dijk is een wandelpad aangelegd. Hierdoor kan men eenvoudig vanuit het dorp naar de ‘Nieuwe Wacht’, rondje Amos of richting de Westerschelde wandelen. 

*Een nog aan te leggen schelpenpad zal ervoor zorgen dat in het voorjaar van 2024 vanaf hier het ‘Parlevinkerspad’ ook weer betreden kan worden.